Translate

۲۶ آبان ۱۳۹۷

یک زندانی در سیستان و بلوچستان اعدام شد

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه، یک زندانی بلوچ به اتهام “فساد فی الارض” در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، “میلاد نوری” فرزند محمد، از وابستگان طایفه سالارزهی اهل زابل روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۷، در زندان زاهدان اعدام شد.
حبیب الله سربازی، مدیر کمپین فعالین بلوچ در این رابطه به هرانا گفت “نامبرده که به شغل میوه فروشی اشتغال داشت دو سال قبل در مغازه یکی از بستگانش بازداشت و به فساد فی الارض متهم شد.”

شب یکشنبه با خانواده او تماس گرفته شده بود که برای آخرین دیدار و ملاقات به زندان بروند و صبح روز دوشنبه حکم اعدام او به اجرا در آمد.
به گفته آقای سربازی اتهام این زندانی که در بند ۸ زندان زاهدان نگهداری می شد “فساد فی الارض” بوده است اما از مصداق های اتهامی او اطلاعی در دست نیست.
میلاد نوری متاهل و دارای دو فرزند دوقلو بود. مجلس ختم سوم وی روز چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ در شهر زابل منعقد شد.
لازم به ذکر است بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.
نهاد آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به روال هر ساله همزمان با ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه)، روز جهانی مبارزه علیه مجازات اعدام گزارش یک ساله خود از وضعیت اجرای حکم اعدام در ایران منتشر کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی یکساله (مهر ۹۶ تا مهر ۹۷) حکم اعدام ۲۵۶ نفر در ایران به اجرا در آمده است که از این تعداد ۱۵ نفر در ملاء عام اعدام شدند.
همچنین ۶۸ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمیشوند که اصطلاحاً آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

ده سال زندان برای معلم کرد به جرم تدریس به زبان مادری به دانش آموزان

#زهرا_محمدی، معلم ۲۹ ساله رو به جرم تدریس زبان کردی به بچه‌ها به ده سال زندان محکوم کردن و جرمش رو «تشکیل دسته و جمعیت با هدف بر هم زدن امن...