Translate

۱۸ مهر ۱۳۹۷

سازمان فضایی ایران: در آتش‌سوزی هورالعظیم عامل انسانی دخیل بود .

معاون توسعه فناوری سازمان فضایی ایران می‌گوید «داده های ماهواره‌ای» نشان می‌دهد در زمان آغاز آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم در خوزستان، «تغییرات دما شدید نبوده؛ بنابراین عامل انسانی در وقوع آن دخیل بوده است».
به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی صادقی نایینی، معاون توسعه فناوری سازمان فضایی ایران، گفته است: محل آتش‌سوزی به صورت روزانه مورد پایش می‌شود و هر پنج روز یک‌بار میزان تخریب این تالاب بررسی می‌شود.
پیش از این عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، نیز گفته بود آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در خاک عراق، «صد درصد عمدی» است و مردم استان‌های جنوبی ایران «قربانی» این آتش‌سوزی‌ها شده‌اند.
از سوی دیگر نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در پایان شهریور ماه گفته بود این تالاب پس از گرم شدن هوا به دلیل کمبود آب، به طور مرتب آتش می‌گیرد و اکنون نیز با کاهش دما و رسیدن دما به کمتر از ۵۰ درجه آتش خاموش شده است.
شماری دیگر از نمایندگان نیز گفته بودند حریق دلایل مختلفی مانند «خشکسالی» و «سدسازی ترکیه» بر رود دجله و فرات دارد.
آتش‌سوزی هورالعظیم که از تیر ماه آغاز شد، در فصل تابستان بارها خبر ساز شد. این حریق صدها نفر را روانه بیمارستان‌ها کرد و سبب شد میزان غبار در منطقه در بازه‌هایی از زمان به چهار برابر بیش از حد مجاز برسد.

ده سال زندان برای معلم کرد به جرم تدریس به زبان مادری به دانش آموزان

#زهرا_محمدی، معلم ۲۹ ساله رو به جرم تدریس زبان کردی به بچه‌ها به ده سال زندان محکوم کردن و جرمش رو «تشکیل دسته و جمعیت با هدف بر هم زدن امن...