Translate

۳ آبان ۱۳۹۷

افساد فی الارض اتهام چهار نفر از هشت فعال محیط زیستی بازداشتی در ایران است


عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفته "اعلام می‌کنیم در اختیار بازپرس است که نوع اتهام را تعیین کند"

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران از پایان تحقیقات پرونده فعالان محیط زیست خبر داده و گفته کیفرخواست علیه هشت نفری که بازداشت هستند، صادر شده و عنوان اتهامی چهار نفر از آنها “افساد فی الارض” است. این اتهام در صورتی که دادگاه آن را وارد بداند، می تواند مجازاتی از تبعید تا اعدام در پی داشته باشد.



دادستان تهران گفته “اقداماتی که تعدادی از متهمان این پرونده انجام داده‌اند، تقرب جستن به اماکن نظامی در پوشش اقدامات محیط زیستی و کسب اطلاعات نظامی این محیط‌ ها بوده است.”
محمد حسین آقاسی که وکالت فعالان بازداشتی را بر عهده دارد پیش از این گفته بود “دادستان از بازپرس پرونده خواسته تا اتهام افساد فی‌الارض را به پنج نفر از متهمان این پرونده تفهیم کند و بازپرس هم پذیرفته است”.
پیشتر مقام های قضایی اتهام این افراد را جاسوسی عنوان کرده بودند اما وزارت اطلاعات ایران گفته این افراد جاسوس نیستند.
عباس جعفری دولت آبادی امروز دوم آبان (۲۴ اکتبر) گفته “اقداماتی که تعدادی از متهمان این پرونده انجام داده‌اند، تقرب جستن به اماکن نظامی در پوشش اقدامات محیط زیستی و کسب اطلاعات نظامی این محیط‌ها بوده است”. او گفته “اعلام می‌کنیم در اختیار بازپرس است که نوع اتهام را تعیین کند”.
فعالان محیط زیست، مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه نزدیک به نه ماه است که در بازداشت موقت به سر می‌برند. برخی از اعضای خانواده این افراد خواستار دخالت رهبر ایران در این پرونده شده بودند اما به گفته خانواده ها دفتر آیت الله خامنه ای اعلام کرده بود که وارد موضوع نمی شود.
شهیندخت ملاوردی دستیار ویژه حسن روحانی رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی از پی‌گیری اتهام افساد فی‌الارض برای فعالان محیط زیست توسط مجموعه دولت خبر داده و عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفته اتهام مفسد فی الارض برای دستگیرشدگان به هیات چهارنفره‌ای که دولت تعیین کرده، اطلاع داده نشده است.
برخی از مقام های دولت و نمایندگان مجلس اقدامات این افراد را کمک به وضعیت بحرانی زیست محیطی ایران عنوان کرده اند.
کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود، در زندان اوین تهران درگذشت. مقام های قوه قضائیه می گویند او وقتی اسنادی را که علیهش بود دید، تصمیم به خودکشی گرفت.
خانواده آقای سیدامامی خودکشی او را رد کرده و خواستار تحقیقات مستقل در این باره شده اند. به تازگی گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران به استناد به اتفاقی که از جمله برای آقای سیدامامی افتاده، از افزایش مرگ در زندان های ایران ابراز نگرانی کرده است.

ده سال زندان برای معلم کرد به جرم تدریس به زبان مادری به دانش آموزان

#زهرا_محمدی، معلم ۲۹ ساله رو به جرم تدریس زبان کردی به بچه‌ها به ده سال زندان محکوم کردن و جرمش رو «تشکیل دسته و جمعیت با هدف بر هم زدن امن...