Translate

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

فرد کمتر از 18 سال کودک به حساب می‌آید

پیمان حقوق کودک قدرتمندترین پیمان نامه در جهان است

وی افزود:‌ شاید در گذشته‌های دور حقوق کودکان مورد توجه قرار نمی‌گرفت ولی از تاریخ 20 نوامبر 1989 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جهان توانست مواردی را تحت عنوان پیمان نامه  حقوق کودک تصویب کند که این پیمان نامه قدرتمندترین پیمان نامه در جهان است و تاکید دارد هر شخصی که کمتر از 18 سال سن دارد کودک به حساب می‌آید و به دور از هر گونه تعصب، نژاد و عقایدی باید به حقوق آنان توجه شود.

نظری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن پذیرفتن این پیمان نامه برای رشد و بالندگی کودکان خود و افرادی که پناهنده شده‌اند مواردی را در نظر گرفته است. ایران همواره پذیرای پناهندگان علی‌الخصوص پناهندگان عراقی و افغانی بوده است.

وی گفت: اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص تحصیل کودکان مهاجر که در سال جاری 480 هزار نفر از دانش‌آموزان کشور را تشکیل می‌دهد از مواردی است که باید به آن توجه کرد. لیکن کمبود فضای آموزشی نیز در این میان مورد توجه است.

مشاور وزیر کشور بیان کرد: پیگیری موارد کودکان معلول پناهنده از موارد مهمی است که توسط رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده است. همینطور رهبر انقلاب پیگیری موارد مربوط به زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند را مشخص کرده و به موجب آن برای فرزند با تقاضای مادر تا سن 18 سالگی شناسنامه ارائه می‌شود و فردی که بالای 18 سال سن داشته باشد می‌تواند شخصا شناسنامه دریافت کند.

نظری گفت: استفاده از ظرفیت دفاتر امور بانوان از طریق کارگروه بانوان و خانواده که وظیفه هماهنگ سازی دستگاه‌های اجرایی مرتبط را عهده دارد از موارد مهم رسیدگی به حقوق کودک است.همچنین تدوین سندی که اولویت‌های راهبردی امنیت کودکان را مورد بررسی قرار می‌دهد در صورت اجرایی شدن گام مهمی را در موضوع تامین امنیت کودکان خواهد برداشت.

وی افزود: اقدامات غربالگری، آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان در برابر عوامل پرخطر و آسیب‌های اجتماعی از موارد مهمی است که باید انجام شود. همچنین رسیدگی به معضل کودکان با موضوع مبارزه با کودک آزاری و بازدید از مراکز سازماندهی کودکان خیابانی و کار از موارد مهمی است که توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید است.

ده سال زندان برای معلم کرد به جرم تدریس به زبان مادری به دانش آموزان

#زهرا_محمدی، معلم ۲۹ ساله رو به جرم تدریس زبان کردی به بچه‌ها به ده سال زندان محکوم کردن و جرمش رو «تشکیل دسته و جمعیت با هدف بر هم زدن امن...