Translate

۲۵ خرداد ۱۳۹۹

فرار از خانه؛ معضلی اجتماعی که در سایه خلاهای قانونی حقوق کودکان کماکان ادامه دارد

سپیده علیزاده، مدیر عامل «موسسه نور سپید هدایت» به واکاوی مسئله فرار دختران از خانه به عنوان یک آسیب اجتماعی رو به رشد پرداخته است.
به گفته این روانشناس گریز از خانه غالبا تنها انتخاب کودکان برای تغییر وضع موجود است چرا که اکثر این کودکان در فضاهایی ناامن و پرخطر زندگی می کنند. بسیاری از این کودکان بدسرپرست هستند و توسط والدین مورد آزار و یا توسط محارمشان مورد تعرض قرار می گیرند. وی با اشاره به خلاهای قانونی و عدم آگاهی کودکان از حقوقشان تاکید می‌ کند که کودکی که دارای والدین آسیب دیده است با احتمال بیشتری در آینده فردی بزهکار خواهد شد و برای اینکه از ابتدا جلو چرخه آسیب گرفته شود، قوانین مربوط به کودکان باید مورد بازبینی قرار گیرند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، سپیده علیزاده، مدیر عامل «موسسه نور سپید هدایت» به واکاوی مسئله فرار کودکان از خانه به عنوان یک آسیب اجتماعی رو به رشد پرداخته است.
فعالان حقوق کودکان و زنان معتقدند رسانه‌ها باید مدام پیگیر حل معضلات و آسیب‌هایی باشند که زنان و کودکان را نشانه گرفته و امنیت زندگی آن‌ها را حتی در خانه هایشان که باید محل امن زندگیان باشد بیشتر از بیرون از منزل تهدید می‌کند. فریادهای در گلو خفه شده این دو قشر جامعه که فعالان می‌گویند رسانه ها باید آن را فریاد بزنند.
این روزها آسیب‌های اجتماعی در حال به روز رسانی کردن خود هستند و با آمدن کرونا این معضلات بیشتر هم شده است. یکی از این آسیب‌های اجتماعی گریز دختران از خانه پدرانشان است. فرار دختران از خانه از گذشته وجود داشته و اکنون دلایل بیشتری نیز به آن‌ها اضافه شده  و در نبود قانون های حمایتی به خصوص برای کودکان، این آسیب های خانگی بیشتر شده است. یکی از راه های نجاتی که کودکان و نوجوانان در نبود قانون‌های حمایتی برای حفاظت از خود انتخاب می‌کنند فرار از خانه است، راهی که مدیر عامل «موسسه نور سپید هدایت» نام آن را گریز از خانه می‌گذارد.
سپیده علیزاده، مدیرعامل موسسه نور سپید هدایت، درباره اینکه این مسئله امروزه چه شکلی به خود گرفته است، گفت: “این موضوع همیشه وجود داشته و این گونه نیست که بگوییم شکل جدیدی گرفته است چراکه دردها و مشکلات امروز، همان دردها و رنج های گذشته است”.

گریز دختران از خانه

وی ادامه داد: “بهتر است به جای فرار از کلمه گریز استفاده کنیم چرا که وقتی ما از کلمه فرار استفاده می‌کنیم این تصویر در ذهن متصور می‌شود که آن دختر، خانواده خوبی داشته یا اینکه بنابر مشکلی اخلاقی ترجیح داده است که در خانه نماند اما واقعا قصه بیشتر این دختران گریز از دردها و رنج های خانه است”.

بازگشت غیر ممکن دختران به خانه

علیزاده تاکید کرد: “زمانی که زندگی این دختران را واکاوی کنید به این مسئله پی خواهید برد که گریز از خانه فقط یکی از انتخاب‌های آن فرد برای تغییر وضع موجود است کما اینکه تاکنون مراجعین زیادی داشته‌ام که خانواده هایشان معتاد بوده‌اند، بنابراین حتی اگر آن فرد تصمیم بگیرد که مصرف مواد مخدر را ترک کند باز به دلیل شرایط نامناسب خانه نمی تواند به آن محیط برگردد”.

فرار از فشارهای روحی در چهاردیواری خانه پدری

مدیرعامل موسسه نور سپید هدایت اضافه کرد: “دختری که از طریق محارم خود مورد تعرض قرار گرفته، به دلیل اینکه دیگر در خانه احساس امنیت نمی‌کند راهی جز گریز از منزل ندارد. فلذا بسیاری از این مسائل، حاصل فشارهایی است که در خانه به جسم، جان و روح یک دختر وارد می‌شود”.

نیاز به خلا زدایی قوانین حمایت از کودکان

این  روانشناس با بیان اینکه قوانین حمایت از حقوق کودکان در کشور نیاز به بازبینی و خلا زدایی دارند تصریح کرد: “سالهاست که مشکلات کودکانی که در خانه‌ای پر آسیب رشد می کنند، دیده نشده است. کودک دارای والدین آسیب دیده با احتمال بیشتری در آینده به فرد آسیب دیده اجتماعی تبدیل خواهد شد بنابراین وقتی برای زندگی بهتر یک کودک کاری انجام نشود، احتمال بزهکار شدن او در آینده افزایش می یابد. باید از ابتدا جلو چرخه آسیب گرفته شود”.

آزار مادر بر وجود کودکان بی شناسنامه اش

علیزاده تشریح کرد: “مدتی پیش به خانه مادری ۲۱ ساله مراجعه کردم که بیسواد و دارای ۵ فرزند بود. آن زن برای ادب کردن کودکانش آنها را دائم کتک می‌زد و بچه‌ها حال و روز مناسبی از نظر روحی و جسمی نداشتند. این کودکان نیاز به حمایت ویژه دارند ولی دیده نمی‌شوند و به حقوق و وضعیتشان رسیدگی نمی‌شود، بماند که هیچکدام از اعضای این خانواده حتی شناسنامه هم نداشتند”.

برای حقوق کودکان داد بزنید

مدیرعامل موسسه نور سپید هدایت در پایان در خواست کرد: “امروز شما رسانه‌ها باید دائم درباره حقوق کودکان داد بزنید چرا که قوانین مربوط به کودکان سالهاست که نیاز به بازبینی دارد. بنابراین باید خلاء های قانونی مربوط به حقوق کودکان پر شوند تا دیگر شاهد کودکانی نباشیم که به دلیل خشونت و رفتار نامناسب مجبور به گریز از منزل شوند. کماکان هم کودکان و هم مردم در خصوص حقوق کودکان اطلاعات مناسبی ندارند”.

ده سال زندان برای معلم کرد به جرم تدریس به زبان مادری به دانش آموزان

#زهرا_محمدی، معلم ۲۹ ساله رو به جرم تدریس زبان کردی به بچه‌ها به ده سال زندان محکوم کردن و جرمش رو «تشکیل دسته و جمعیت با هدف بر هم زدن امن...