Translate

۷ دی ۱۳۹۸

زندان رجایی شهر کرج؛ گزارشی از وضعیت دوازده زندانی بوشهری

 دوازده تن از زندانیان سنی مذهب اهل استان بوشهر از حدود دو سال قبل در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شوند. این افراد در اواخر سال ۹۵ توسط اداره اطلاعات بوشهر بازداشت و نزدیک به یک سال در زندان بوشهر به سر بردند و سپس به زندان رجایی شهر کرج تبعید شدند.
این زندانیان عموما از بابت اتهاماتی مانند “عضویت در جمعیت های معارض کشور و اجتماع تبانی” به حبس هایی از ۵ تا ۱۰ سال محکوم شده‌اند. هم اکنون این شهروندان در سالن ۳۶ اندرزگاه ۱۰ زندان رجایی شهر در شرایط نامساعد بهداشتی و با حداقل امکانات تحمل حبس می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دوازده تن از زندانیان سنی مذهب از نزدیک به دو سال قبل بصورت تبعیدی در زندان رجایی شهر کرج تحمل حبس می کنند.

هویت و میزان محکومیت این افراد توسط هرانا به شرح ادامه احراز شده است:

۱. ناصر دهقان، ۲۷ ساله، معلم زبان انگلیسی، محکوم به ۵ سال حبس تعزیری
۲. یوسف دهقان، ۲۷ ساله، صیاد، محکوم به ۵ سال حبس تعزیری
۳. احمد محمدی، ۲۷ ساله، تاجر، محکوم به ۵ سال حبس تعزیری
۴. حسن رشیدی، ۲۲ ساله، ماهیگیر، محکوم به ۵ سال حبس تعزیری
۵. عبدالله سلیمی، ۴۰ ساله، تاجر، محکوم به ۱۰ سال حبس تعزیری
۶. اسماعیل هرمی، ۴۰ ساله، آتش نشان، محکوم به ۱۰ سال حبس تعزیری
۷. عبدالعزیز رام، ۲۰ ساله، دانش‌آموز، محکوم به ۲ سال و شش ماه حبس تعزیری
۸. صادق رام، ۲۷ ساله، ماهیگیر، محکوم به ۱۰ سال حبس تعزیری
۹. نورالدین ثبات، ۲۷ ساله، ماهیگیر، محکوم به ۱۰ سال حبس تعزیری
۱۰. محمد کشاورز، ۴۰ ساله، ماهیگیر، محکوم به ۱۰ سال حبس تعزیری
۱۱. حسین رام، ۲۴ ساله، محصل و ماهیگیر، محکوم به ۴ سال و شش ماه حبس تعزیری
۱۲. اسماعیل رشیدی، ۲۴ ساله، فرزند عیسی، ماهیگیر، محکوم به ۵ سال حبس تعزیری
این شهروندان در سال ۱۳۹۵ توسط اداره اطلاعات شهرستان بوشهر بازداشت و پس از سپری کردن چند ماه در سلول انفرادی به بند عمومی زندان بوشهر منتقل شدند. آنها نهایتا در نیمه دوم سال ۹۶ یکی پس از دیگری به زندان رجایی شهر کرج تبعید شدند. اتهامات اصلی این شهروندان “عضویت در گروههای معارض کشور و اجتماع و تبانی”  است.
هم اکنون یازده تن از این زندانیان در سالن ۳۶ اندرزگاه ۱۰ به ریاست آقای گرامی در شرایط نامناسب و به دور از امکانات اولیه بسر می‌برند. به علاوه اسماعیل رشیدی نیز در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ به صورت جداگانه نگهداری می شود.

یک منبع نزدیک به خانواده یکی از این زندانیان درخصوص شرایط سالن ۳۶  اندرزگاه ۱۰ به هرانا گفت: “سالن ۳۶ اندرزگاه ۱۰ از زمان ریاست غلامرضا ضیایی بر زندان رجایی شهر به این بند اضافه شده است. این سالن در ابتدا انبار و مدتی بعد به حسینیه زندان تغییر کاربری داده شده بود. سالن ۳۶ در حدود ۴۰ متر مربع و بدون هیچگونه اتاقی تنها با دو حمام و دو دستشویی نیمه کاره به ۲۴ زندانی اختصاص داده شده است. آشپزخانه ای هم در آنجا تعبیه شده است که در اغلب مواقع حق استفاده از آن را ندارند. تنها یک تلفن در این سالن وجود دارد و روزی یک تا دو ساعت نیز هواخوری دارند. در حالی که در اوایل افتتاح این سالن به مدت دو ماه از همین زمان محدود هواخوری هم محروم بودند. به دلیل تراکم ساختمان‌ها این سالن تهیه هوا و یا هواکش مناسبی هم ندارد. به دلیل دوری راه نیز اکثرا خانواده‌ها از امکان ملاقات مرتب عزیزانشان محروم هستند”.

این زندانیان بارها درخواست انتقال به زندان محل زندگی خود، مرخصی، عفو و یا آزادی مشروط کرده‌اند که با تمامی آنها مخالفت شده است.
یک منبع مطلع از جزییات پرونده آنان که نخواست نامش فاش شود در رابطه با علت بازداشت آنها به هرانا گفت: “چند سال پیش بین مردم محلی عسلویه و اداره اطلاعات بوشهر درگیری پیش می‌آید و به تلافی همان مساله تعدادی از شهروندان اهل سنت شهرستان نخل تقی را بازداشت کردند، در حالی که نخل تقی شهرستانی مجزا است و اصلا ارتباطی با عسلویه ندارد”.
تابستان امسال نیز زندانیان محبوس در این سالن در اعتراض به شرایط نامناسب خود دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زده و از دادن آمار نیز خودداری کرده بودند. سرانجام در تاریخ ۵ شهریورماه تعدادی از نیروهای گارد زندان رجایی شهر کرج آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و به شکل خشونت آمیزی وسایل شخصیشان را تخریب کردند. تعدادی از این زندانیان در اثر ضرب و شتم آسیب دیده و برخی نیز بدون رسیدگی پزشکی با دست بند، چشم بند و پابند به سلول های انفرادی منتقل شدند.
هرانا در گزارشی در همین خصوص از حمله نیروهای گارد زندان رجایی شهر از حوالی ساعت ۲ ظهر روز سه شنبه ۵ شهریورماه خبر داده بود که طی آن دستکم ۲۰ تن از زندانیان سالن ۳۶ اندرزگاه ۱۰ این زندان به صورت جداگانه به راهروی زندان برده شده و با ضربات شوکر برقی، باتوم و مشت و لگد مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
هرانا همچنین در گزارشی از فشار بر روی اسماعیل رشیدی به منظور واداشتن او به همکاری با اداره اطلاعات خبر داده بود.

ده سال زندان برای معلم کرد به جرم تدریس به زبان مادری به دانش آموزان

#زهرا_محمدی، معلم ۲۹ ساله رو به جرم تدریس زبان کردی به بچه‌ها به ده سال زندان محکوم کردن و جرمش رو «تشکیل دسته و جمعیت با هدف بر هم زدن امن...