Translate

۱ دی ۱۳۹۷

اعتصاب غذای نسرین ستوده نسبت به وضعیت نامناسب فرهاد میثمی دست به اعتصاب غذا زد.

نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در زندان اوین به سر می‌برد در اعتراض نسبت به وضعیت نامناسب فرهاد میثمی کنشگر مدنی در بند، دست به اعتصاب غذا زد.
به دنبال وخامت وضعیت عمومی فرهاد میثمی، نسرین ستوده وکیل دادگستری در حمایت از وی دست به اعتصاب غذا زد. نسرین ستوده از روز دوشنبه پنجم آذر ماه ۱۳۹۷، اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است. لازم به اشاره است که صبح روز جاری تعدادی از فعالین مدنی و پزشکان با امضای نامه و در دست داشتن شعارنوشت‌هایی با حضور در مقابل ساختمان مجلس خواهان رسیدگی پزشکی به وضعیت فرهاد میثمی، کنشگر مدنی دربند شدند. فرهاد میثمی، فعال مدنی محبوس در بند ۸ زندان اوین که از تاریخ ۱۰ مردادماه در اعتراض به بازداشت خود و سلب امکان معرفی وکیل اختیاری دست به اعتصاب غذا زده بود روز چهارشنبه ۴ مهرماه با خشونت و برخلاف میلش به بهداری زندان منتقل شد که موجب قرنطینه و قطع ارتباط وی با خارج از زندان شد. از وضعیت جسمی او و کیفیت اعتراض او اطلاع دقیقی در دست نیست. پیش از این نیز دو تن از معلمان محبوس در زندان اوین و بیش از ۱۴۰۰ تن از پزشکان، کتاب‌فروشان، فعالان حوزه نشر و تحصیل‌کردگان دانشگاهی در کشور با نگارش نامه‌هایی سرگشاده نسبت به وضعیت این فعال مدنی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری وی شده‌اند. همچنین رضا خندان، همسر نسرین ستوده و فعال مدنی محبوس در زندان اوین نیز روز یکشنبه ۲۲ مهرماه با نگارش نامه‌ای سرگشاده نسبت به انتقال اجباری این زندانی به بهداری زندان اعتراض کرده و این کار را رفتاری “غیرحرفه‌ای” و “غیرانسانی” خوانده است. نسرین ستوده ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۷، در منزل خود بازداشت و روانه زندان شد. هنگام بازداشت به وی گفته شد که “بابت حکم ۵ سال حبس تعزیری بازداشت شده” است. اما پس از حضور در دادسرای مستقر در اوین برای او روشن شده که وکالت پرونده “دختران انقلاب” و دیگر فعالیت‌های حقوق بشری چون عضویت در انجمن لغو مجازات اعدام علت بازداشت او بوده است. رضا خندان همسر نسرین ستوده نیز صبح روز سه‌شنبه ۱۳ شهریورماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصیبازداشت و به زندان اوین منتقل شد. نسرین ستوده شهریورماه سال ۸۹ نیز بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت. این وکیل دادگستری ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، در زندان اوین به سر برد. پس از آزادی، بنابر دستور دادگاه انتظامی وکلا، مجوز وکالت وی از تاریخ مهر ۱۳۹۳، به مدت ۳ سال، باطل شد. نسرین ستوده پس از آزادی در آبان ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به محرومیت سه‌ساله‌اش از وکالت برای چندین روز مقابل کانون وکلای دادگستری تحصن کرد. این اعتراض که با حمایت و همراهی گروهی از وکلای دادگستری روبرو شد، سرانجام به نتیجه رسید و پروانه وکالت او تمدید شد.

ده سال زندان برای معلم کرد به جرم تدریس به زبان مادری به دانش آموزان

#زهرا_محمدی، معلم ۲۹ ساله رو به جرم تدریس زبان کردی به بچه‌ها به ده سال زندان محکوم کردن و جرمش رو «تشکیل دسته و جمعیت با هدف بر هم زدن امن...